Lang kø: Hva er det folk driver med?

29.07.2017 - 16:36 17 kommentarer


Køen blir alltid lang utenfor Lawo Terrasse. 

Det er noe jeg ikke skjønner når det gjelder mange som drar ut i Oslo. Hver bidige lørdag blir det nemlig ekstremt lang kø utenfor de mest populære utestedene, og det jeg spør meg da er: Har ikke folk lært når de bør dra ut for å unngå kø?

Dette har jeg egentlig undret på lenge, men det blir enda mer tydelig under sommeren, da folk flokker til steder som Justisen, Stratos og Lawo Terrasse. Spesielt ved sistnevnte, der du kan stå inne og se på køen som bare vokser og vokser, blir fenomenet tydelig.

Har ikke folk lært at hvis du skal inn på de mest populære stedene uten å stå lenge i kø, så må man dra ut tidlig? Dette er jo ikke noe nytt. Likevel er det mange som blir på vorspiel til klokka har passert 23.30 og vel så det. Hva er det dere driver med?

Les også: Problemet med å ha for mange damer å velge mellom

Altså, jeg er enig i at det er gøy på vorspiel - det kan ofte være den beste delen av kvelden - men er det virkelig verdt å ha en ekstra time på vorspiel, for så bli nødt til å stå tre kvarter i kø for å komme inn på stedet dere hadde bestemt dere for å dra til?

Mitt svar er et i hvert fall rungende nei.

Å stå i kø sammen med en haug fulle, utålmodige mennesker er noe av det aller verste jeg vet. Heldigvis er mine kompiser av samme oppfatning, så jeg kan knapt huske sist gang vi var i sentrum senere enn 23.30. I sommer har vi vel omtrent ikke vært ute senere enn 22.30. I mine øyne er det nemlig flere fordeler ved å dra ut tidlig.


Dette bildet av køen utenfor Lawo er tatt i fjor. Det er altså ikke et nytt fenomen.

Ikke bare slipper du kø, men min teori er at det også er større sjanse for at du faktisk kommer inn i det hele tatt. Er det mange på stedet og køen er lang, vil vaktene ha en tendens til å finne en grunn til å ikke slippe deg inn - forståelig nok. Det kan være måten du er kledd eller så får du spørsmålet alle frykter.

Når du kommer tidlig har du imidlertid drukket mindre og det vil ikke være i nærheten av plassmangel på stedet, noe det blir senere når folk valfarter ned til byen, og dermed tror jeg vaktene vil være mer tilbøyelige til å slippe deg inn.

Kommer man tidlig er det også større sjanse for at man får seg et sted å sitte, noe jeg tror de fleste er enige i at hever kvelden flere hakk.

Personlig er jeg også glad i å se stedet fylle seg opp. Det skaper en slags berusende følelse av forventninger, noe jeg har skrevet mer om her.

Og selv om man bryter opp vorset litt tidligere, blir det jo til at man har et eget lite vorspiel på utestedet mens man venter på at det blir ordentlig klem der. Ja, man kjøper kanskje en drink eller to mer enn man hadde gjort hvis man hadde kommet senere, men for å slippe kø - i tillegg til fordelene jeg nettopp har nevnt - mener jeg det er verdt det.

Les også: Sjekke opp en kjendis: To ting du ikke bør gjøre
Les også: Utelivet i Oslo på sommeren beviser én ting

Jeg klarer altså ikke å fatte at det finnes folk som vet at de skal på et populært sted, så drar de ut nærmere midnatt.

Jeg skjønner heller ikke at folk gidder å stille seg i en kø som er en mil lang. Ser jeg en sånn kø, går jeg umiddelbart et annet sted. Problemet med det, er at kvelden kan utvikle seg på en kjip måte, men den sjansen tar jeg for å unngå å stå i kø i over førti minutter.

Det skal sies at man kan unngå kø på en annen måte også, nemlig å kjøpe bord. Man bør gjerne kjøpe på forhånd på populære steder, men ser man at det er lang kø, kan man ta sjansen på å gå bort til vakta og høre om det er noen bord ledig. Da viser du også at du er villig til å bruke penger, noe utestedene jo liker. Det kan koste litt å kjøpe bord, men du får med drikke for summen og det er veldig ofte verdt pengene.

Jeg skjønner altså ikke at folk velger å dra ut sent når de vet at de blir nødt til å stå i lang kø. Ikke at jeg klager, hadde alle tenkt som meg ville det jo vært kø overalt fra klokka 22.30.

Og det vil være folk som leser dette - og som kanskje til og med er enig i noen av punktene - som likevel kommer til å drøye med å dra ut neste gang de er på vorspiel. Dem om det. Da kan de i hvert fall bare skylde på seg selv når de står i en trang, lang kø mens jeg er inne og nyter en kald pils.

Følg meg gjerne på Facebook her: 

 

 

17 kommentarer

Captain

29.07.2017 kl.19:49

"Har ikke folk lært når de bør dra ut for å unngå kø?", eh er du hjernedød? Hvis alle drar ut klokken 21:00 blir køen 21:00, var det vanskelig?

Man drar ut senere fordi det er dyrere å drikke seg full ute på byen en å drikke seg full på et vorspiel, forstår du ikke det heller? Ikke dine kompiser forstår noe heller?

Antisosialist

29.07.2017 kl.22:32

Hva skal vi si, som var unge på 70 - 80-tallet, det var kø over alt. Arbeiderpartiets begrensninger og forbud gjorde at det ikke var lett å få bevilling for å selge alkohol og drive danserestaurant. Vi vokste opp i et ARBEIDERPARTI-HELVETE!!!

Vær glad for at FrP er i regjering i dag, snart kan overformynderne komme til makten igjen...

Harald Myrhaug

30.07.2017 kl.00:50

Man driter davel i om man må stå 3 kvarter i kø, hvis man er på et bra vorspiel. Hvis man ikke forstår det så har man tydeligvis ikke noen ide om hva et bra vorspiel er! -Og dessuten er det da ingen som gidder å gå ut på byen før det er folksomt der!

Tenos

30.07.2017 kl.06:17

Hehe, ja, du burde kanskje bare være glad folk kommer senere, så ikke køen bare starter tidligere på kvelden og du må dra ut ennå tidligere. Personlig foretrekker jeg vorspielet, så om vi ikke kommer ut tidlig nok så går jeg heller på utestedene som ikke har lang kø.

Jon Harald

30.07.2017 kl.08:03

Må le av det 'antisosialist' skriver. For situasjonen var helt omvendt. Det var flere puber og dansesteder på 80 og 90 tallet enn hva det er i dag. Tilgangen på alkohol var det heller ikke noe problem med. Men det er sånn Frp folk jobber......skyld på andre så er problemet løst.

Arkh

30.07.2017 kl.09:11

Pingler. Dra ut før kl. 18.00, kanskje så tidlig som 12.00. Da er man alltid klar for å dra hjem kl. 02.00 og er med det foran taxikøen. Amatører.

Per Knått

30.07.2017 kl.09:18

@Jon Harald kan ikke huske det var slik, hvor er linken som bekrefter dette?

Thor Thunder

30.07.2017 kl.09:47

Lar meg aldri friste til å stå i kø, bare for å bli avist av en herskesyk dørvakt. Er det mere kø enn en halv time, går jeg til en annen plass!! Såre enkelt!

Bjarne Sørensen

30.07.2017 kl.09:57

Ha ha? kan være veldig ?sosialt? å stå i kø?? I ?gamle dager? var vi på polet og kjøpte oss ei ?kø-flaske?? som regel ei 1/4 Tre Stjernes Cognac?.. og så sto vi kø en times tid før vi slapp inn?. :-) mye moro i køen?

bjarnne sørensen

30.07.2017 kl.10:00

det ble veldih mange spørsmålstegn i innlegget mitt? det skal være anførselstegn...

Fjodor

30.07.2017 kl.10:12

Øhhh... Kanskje det er kø fordi mange allerede har kommet tidligere? Kan du ikke like godt spørre: "Hvorfor er det kø der det er mange mennesker?" Tidenes teiteste.

Mikkulv

30.07.2017 kl.10:29

Mennesket er og blir et flokkdyr, det kommer enda mer til syne med alkohol.

Jeg kom dessverre til skade å være edru på festival i sommer, jeg undret meg over hvorfor to av ti ølboder hadde lange køer, men resten sto uten noe som helst kø.

Etterpå står det innlegg i lokalavisen om lange ølkøer på festivalen...

Skål

Jorn

30.07.2017 kl.11:01

Da jeg var 18 måtte vi ut før 21, ellers ble en sittende fast i kø. Og så var vi ute til 03.

Nå kommer folk ut etter midnatt, og de stenger klokka 02. Og så klager de på at det ikke er steder å gå....

Klart det går dukken en del utesteder når en skal tjene pengene på 1-2 timer i stede for 5-6....

Olaus Trøgheim

30.07.2017 kl.11:21

Det er bare fint at dere kommer sent. Så kan voksne folk gå ut og ta en god tre-retters middag i 19-tiden og kanskje en trivelig bar med et par drinker i noen gode stoler før dere overstadig berusede kommer og lager kvalm.

AJ

30.07.2017 kl.13:52

"Kom straks vi åpner og bruk penger" er det jeg leser

Humm

31.07.2017 kl.11:26

...DETTE er dagens I-landsproblem.

E

31.07.2017 kl.20:58

Folk går ut sent fordi praktisk talt alle andre gjør det. Hvem gidder vel sitte og blomstre (visne) på et tomt utested?

Skriv en ny kommentar

hits