Det verste spørsmålet du kan få på byen

18.04.2015 - 12:39 27 kommentarer


Vi har antakeligvis alle vært der. Det er lørdag, du har vært på vorspiel. Der har du drukket, hatt det gøy med vennene dine, drukket litt mer, gledet deg over at du har fri, hørt på bra musikk og drukket enda mer. Plutselig er det på tide å dra til byen.

 Du og vennene dine har bestemt et sted dere har lyst til å dra til. På veien har dere tenkt at festen skal fortsette på utestedet. Dere skal drikke enda litt til, kanskje danse, snakke med kjente og ukjente og generelt ha en god kveld. Så har dere kommet fram.

Dere står i køen. Det tar noen minutter, og nå har du veldig lyst til å komme deg inn i varmen og fortsett den gode kvelden.

Du gir legitimasjonen din til dørvakta og smiler ditt fineste, mest edru-lignende smil.

Så kommer det. Helvetesspørsmålet.

Det verste spørsmålet du kan få på byen.

 «Hvor mye har du drukket i dag, da?»

 Fy faen.

 Jeg hater det spørsmålet. Eller den andre varianten: «Hvordan er formen din i kveld?».

 Grunnen til at dette spørsmålet er så jævlig, er at du da vet at vakta har bestemt seg for at du ikke skal inn. Han mener du har fått i deg for mye alkohol og ikke er i passende form til å komme inn på etablissementet.

Fy faen.

Her har jeg det dritfett, så skal jeg plutselig ikke komme inn fordi en eller annen broiler med piggsveis og tribal-tatoveringer sier jeg har drukket for mye.

«Du må nok ta deg noen runder rundt kvartalet, for å bli mer edru».

Jeg skulle tatt noen runder med trynet ditt, jeg, din jævla ...

Neida.

Følg meg gjerne på Facebook her!

Ja, du blir sur, men du har jo ikke noe annet valg enn å høre på han. Du prøver gjerne å forklare vakta at du ikke har drukket så mye og at du ikke er full. Og noen få ganger går det faktisk, men i de aller fleste tilfellene fungerer det ikke. Ofte gjør det bare ting verre.

Det hjelper jo ikke akkurat at du svinger fra side til side og snøvler verre enn David Hasselhoff midt i en tredagers.

Noen ganger har nemlig vakten rett. Du er for full.

Det skjer jo også at man blir kastet ut fra utestedet etter man har kommet inn fordi vakten mener man er for full. Det har jeg selv blitt. Og flere av gangene har jeg innsett at dette var en god avgjørelse av mannen i svart.

Det som imidlertid er griseirriterende er når du vet selv at du ikke er for full. Og irritasjonen når nye høyder når du like etter ser en blondine i miniskjørt praktisk talt krabbe inn døra.


Alvorlig talt, jeg har respekt for jobben dørvakter gjør. Det må være enormt slitsomt å forholde seg til drita mennesker flere timer i strekk. Jeg skjønner også at de må nekte noen inngang. Noen ganger er folk for fulle, og noen ganger gjøres det sikkert for sette et eksempel og for at det skal gi en signaleffekt.

Og de aller fleste dørvakter er hyggelige folk, som gjør en god jobb. I tillegg har de nok fått noen instrukser fra utestedene, som tross alt er arbeidsgiveren deres, som forklarer noen av valgene de tar.

Men så har du noen vakter som er helt håpløse. Frekke, forutinntatte, umulige å snakke med. De oppfører seg som de er guds gave til utelivet. Helt verdensmestere. Deres ord er lov, uansett. De vaktene skjønner jeg meg ikke på.

Når du - som dørvakt - har et markeringsbehov på linje med Aksel Hennie, må du revurdere litt ting her i livet.

Man klarer ikke å unngå å tenke på klisjeen om at dette var folk som ble mobbet da de gikk på skolen, og nå skal ta igjen ettersom de har fått makt over de «kule» menneskene.

De vaktene er jeg ikke spesielt fan av. Det vil jeg ikke tro noen er. Men de fleste dørvakter er ålreite, ærlige folk som gjør så godt de kan. Og som alle andre her i verden, hender det at de tar feil avgjørelser. Det må man nesten bare leve med.

Men det gjør ikke noe med at spørsmålet «hvor mye har du drukket i dag, da?» er enormt irriterende når du får det.

 Det er til og med verre enn når en jente spør «du kjenner meg ikke igjen, du?». 

Gleder meg til dette i kveld 😕🍻

A photo posted by Oscar Valle (@oscarvalleblogg) onFeb 21, 2015 at 3:51am PST

27 kommentarer

Daniel

18.04.2015 kl.14:11

Litt feil å si at hvis du får det spørsmålet, så har allerede vakten pekt deg ut til å ikke komme inn. To av de utestedene jeg har vært mest på spør dem meg hver gang hvordan formen min er. Jeg sier bare at det går veldig bra, og blir sluppet inn :) dem spør som regel de fleste.

Eirik W. Eidal

18.04.2015 kl.14:29

Sier meg enig med Daniel. Får det spørsmålet hver gang jeg er på byen i Oslo selv, aldri har jeg blitt nektet inngang. Aldri. Avhenger nok mer av hvordan du svarer enn noe annet, kjekt for dørvakta å ha ett referansepunkt.

Kanskje du rett og slett bør drikke mindre, Oscar?

stefan

18.04.2015 kl.14:55

Hei, jeg jobber selv som dørvakt, og det er grunner til de spørsmålene :-) oftest er det for og starte en samtale for og få litt inntrykk av formen deres.

Og tro meg vi får høre det meste når vi kommer med det spørsmålet :-)

Kurt

18.04.2015 kl.15:42

De ønsker bare å høre deg snakke om du snøvler eller ikke.

Dette har ingenting med å peke deg ut å gjøre.

Bård

18.04.2015 kl.16:33

Bruker det spørsmålet eller variasjoner av det for å få i gang en liten samtale. Ut fra den lille samtalen kan man bedømme mye, ca promille,humør,humor etc etc som er en del av den totale pakken en god dørvakt bruker for å bedømme en gjest.

Det skal også sies at forholdet mellom alkohol inntak og synlig "promille" varierer med dagsform. har man hadt en slitsom uke med lite søvn og crap mat kan fort fredags formen bli over the top fortere en planlagt. Å jobbe som dørvakt er som oftest en koselig service jobb :) men noen ganger må man gjøre jobben sin og jeg syns ikke det er hyggelig verken for meg eller gjesten :)

Simon

18.04.2015 kl.17:01

Det som er viktig å huske på er at vi som jobber i døra forholder oss til et ganske stivbent lovverk.

Det er ikke eieren av utestedet som sier at vi ikke skal slippe inn personer som er for berusede, det er det alkoholloven og alkoholforskriften som sier. Bryter vi dette lovverket kan det ha konkrete og alvorlige konsekvenser for den videre driften av utestedet.

De siste årene har håndhevingen av dette lovverket fra myndighetenes side blitt innstrammet, med mål om å få ned beruselsesnivået på byen. Dette fører til at vakta setter foten ned tidligere enn før.

Som Bård sier bruker vi spørsmål og dialog for å hjelpe oss med å bedømme hvor beruset gjesten er.

Vi prøver ikke å være rævhøl, vi prøver bare å gjøre jobben vår. :)

Linn

18.04.2015 kl.17:22

Jobber selv i utelivsbransjen, og ser frustrasjonen. Det hender at folk med ett helt ok beruselses nivå, blir sendt ut fra utestedet. Og det er ekstra irriterende når det er andre rundt som så vidt står på bena. Selv så står jeg bak baren, og har sendt ut folk igjen fordi dem er overstadig beruset. Det skjer støtt og stadig, og ofte har de akkurat kommet inn døra.

Men som tidligere nevnt, er det lover og regler som skal følges, hvor det igjen er noen gråsoner. Dørvaktas oppfattning og min oppfattning, av samme person, kan være helt forskjellig.

I døra og i baren har vi våres spørsmål til gjesten, noen ganger for å være hyggelig, andre ganger for å se ann formen :-)

Men igjen opplever jeg ofte det at så lenge du har en hyggelig tone, og klarer å stå ordentlig på beina er du hjertelig velkommen :-)

Camilla

18.04.2015 kl.18:04

Jobber som dørvakt selv, og jeg syns ofte det er fint å starte en samtale for å få kontakt med gjesten, for å gjøre han/hun bevisst på at jeg får med meg at du kanskje er litt full eller for å høre hvordan formen er og vurdere det når man får et spørsmål. Svarer man frekt til vakten da er det stor sannsynlighet at du ikke får komme inn da vakten tenker at du kommer til å bli et helvete å kaste ut når du blir fullere.

Lagertha

18.04.2015 kl.19:55

Helt enig!! Når en dørvakt spør om hvor mye vin jeg har drukket så er det det samme hva jeg sier. Jeg har møtt dørvakter som sier seg helt enig med andre dørvakter selv om de ikke selv ikke vet hva det dreier seg om eller har sett noe. Useriøse folk og bransje! Det handler åpenbart om at man må smiske med de og late som man ikke blir irritert.

Men jeg fikk faktisk tilbake penger for min halvliter til min bankonto da ei kvinnelig dørvakt ba meg om å gå og jeg sendte inn klage. Dette har jeg også fått fra andre utesteder. Mange sure bak bardisken også.

Lagertha

18.04.2015 kl.20:01

Kan legge til at jeg selv har jobbet med skjenkesaker og fratatt utesteder alkoholløyve. Jeg kjenner til anonyme kontroller, tidligere var det sleivkjefta gorillaer i securitas. Jeg har også blitt bedt med på nachspiel på utesteder etter stengetid.

stian

18.04.2015 kl.20:05

La oss snu på flisa.

Jeg jobber i utelivsbransjen. I kveld skal jeg være utkaster(uff den værste jobben) Hvis jeg slipper inn folk som er for fulle eller som jeg vet/tror at blir.. vanskelige så kommer følgene til å skje.

- Baren tjener mindre. Fulle mennesker legger ikke igjen mye penger og skremmer vekk gjester som legger igjen mye penger.

- Jeg og de andre som er til stede kan bli skadet. Fulle mennesker tyr ofte til vold.

- Det blir kjipt å være meg.

- Utestedet kan bli utsatt for hærverk.

- Utstedet kan miste skjenkebevilgningen. Det betyr at jeg og mine venner mister inntektskilden vår.

Jeg innrømmer at jeg gjør feil av og til. Det er faktisk vanskelig å bedømme hvor beruset vilt fremmede mennesker faktisk er. Siden risikoen er så stor så velger jeg og mange andre å heller si nei hvis vi er i tvil. Du og alle andre får mene hva dere vil om det. Det er i hvertfall ikke personlig.

Lagertha

18.04.2015 kl.20:20

Det gjør jeg i min jobb også. Er jeg ikke sikker gir jeg avslag!

Geir

18.04.2015 kl.21:08

Og hvor fantastisk er det ikke å få det spørsmålet med påfølgende standard beskjed selv om du pent prøver å forklare at du ikke har drukket en dritt men faktisk er sjåfør den kvelden. Helt fantastisk! Resten av kvelden går på å finne ut hva man skal finne på mens man venter på at gjengen skal bli ferdige.

Simon

18.04.2015 kl.21:10

Lagertha: Det er en del av måten man arbeider at man iikke motsier hverandre når man er på jobb. Har en ordensvakt tatt en avgjørelse støtter jeg denne til stengetid, og tar det eventuelt opp etter stengetid. Når du overkjører en kollega undergraver du hans eller hennes autoritet den kvelden, og slikt skaper mye problemer.

Det er ikke useriøst, det er etter boka.

Lagertha

18.04.2015 kl.21:47

Simon; dette var flere helger etter. Jeg hadde fått mer respekt for dørvakter som var ærlige. Det er jo helt hårreisende at kan oppføre seg slik når de også samarbeider med politiet!

Jeg har et spørsmål: er det lov å bruke caps inne på utesteder? Opplevde en ung politistudent med capsen godt tredt ned som bare kom og prikket meg på ryggen da jeg stod i baren og sa jeg skulle bli med han. Vi kjørte hjem til meg da.

Magnus

19.04.2015 kl.00:16

Ah, "hater" dørvakter selv. Ikke personen bak navnet, men selve rollen dørvakt. Ser på dørvaktene som en barriere man må gjennom, en barriere som avgjør om man kommer til ha det gøy resten av kvelden eller ikke.

Thomas

19.04.2015 kl.02:24

Det heter eller skrives bevilling, ikke skjenkebevilgning.

Are

19.04.2015 kl.03:09

Trynefaktor er jo det verste, har selv kun opplevd det en gang i Bergen og "trikset" mitt når de spør feks hvor mye jeg har drukket er enkelt: ALT FOR LITE!

Det går som oftest, men i Bergen er det jo ikke lov å være brisen heller da :p

Simon

19.04.2015 kl.10:52

Lagertha: Kan fortsatt undergrave dennes evne til å gjøre jobben. De kan oppføre seg slik fordi det er innenfor lovverket. Politiet ville nok oppført seg ganske likt.

Det er lov å bruke caps inne på utesteder for politiet sin del, om det var det du lurte på. Ellers blir det opp til det enkelte utestedet om de tillater caps.

Lagertha

19.04.2015 kl.12:55

Simon: takk for opplysningene. Så fikk jeg bekreftet at politiet faktisk passer på meg. Skjønner ikke hvorfor men.

Når det gjelder den episoden så ser jeg ikke poenget med å si at man er enig med første dørvakt flere helger etterpå da man ikke var der selv. Det ville jo ikke endret noe om man sa at man ikke så noe! Virker veldig rart at man hardnakket påstår at man stoler blindt på det andre sier. Slike mennesker er jo generelt farlige i et samfunn.

19.04.2015 kl.14:07

Jeg jobber i restaurantbransjen hvor det blor servert alkohol og det hender at folk muligens har drukket litt mye. Det spørsmålet blir antagelig spirt for å få en samtale som gir et mye klarere bilde av hvordan tilstanden faktisk er. På restauranten gjør vi det hele tiden for å prate med dem, vi har stort sett ikke fordelen av å se dem gå. Men visst du ofte får dette spørsmålet bør du jo vurdere å drikke mindre, siden du da ofte blir evaluert om du er for full eller ikke.Det er forresten bedre å ikke slippe inn en som ikke er for full en omvendt. Alkoholloven er veldig streng og konsekvensen er konkurs for de fleste. Kanskje du skal ha det i bakhodet neste gang :)

Kjella

19.04.2015 kl.15:33

Har en kompis som kanskje er på grensen til en talefeil, i alle fall når vi var sånn 18-25 begynte han å småsnøvle etter noen øl. Fire dro på byen, ofte kom bare tre inn. Han prøvde å drikke litt mindre enn oss, fortsatt det samme. Han måtte være nesten edru for å komme inn, en kunne bli stoppet noen ganger mens to av oss kunne være på skamfylla og fortsatt komme inn. Siden det gjaldt flere utesteder og mange vakter antar jeg det ikke var trynefaktor, men hvor full man er og hvor full man ser ut er to forskjellige ting. Litt kjipt men sånn er det nå.

Simon

19.04.2015 kl.15:41

Lagertha: Jeg kan si såpass som at vi får høre helt utrolig mye useriøse anklager mot kollegene. Ofte er det snakk om episoder der man selv var til stede, og der man kjenner fasiten. Jeg har til og med hatt gjester som var så fulle da de ble nektet at de ikke innså at historien de diktet opp var om meg. Det er svært sjelden jeg i det hele tatt tror på slike påstander. Om det er sunt kan man jo diskutere, men det har altså en kontekst.

Hva sikter du til med at politiet passer på deg?

Hahaha

19.04.2015 kl.16:40

Jeg har aldri blitt nektet inngang på et utested. Blir ofte spurt om hvordan formen er, selv når jeg er edru, og jeg slipper alltid inn. Derimot har jeg venner som har vært langt mer edru enn meg som faktisk har blitt nektet inngang, og det verste man gjør da er å begynne å diskutere. Det fremmer ikke din egen sak, det bare gjør det lettere for vakten å si "nei". Ikke diskuter, bare prøv deg et annet sted. Funker ikke det heller, så er det nok på tide å gi opp. Skjer dette ofte? Måte er en god venn før man skal på by'n.

Dørvakt.

19.04.2015 kl.17:09

hei som dørvakt. Så er det normalt og spørre alle sammen om hvordan formen er. Vi driver ikke å pekke ut folk med engang. Noen ganger ser vi Ann hver enkelte. Er ikke meningen at vi skal være drittsekker. Men vi er på jobb før deres del. Før og hjelpe dere og holde orden på plassen. Vi er der som så mye egentligt vi snakker med folk som har blitt dumpet av typen/dama. Vi er der før og hjelpe dere sånn at dere skal føle dere trygg når dere er inne i lokalet og koser dere :)

Lureline

19.04.2015 kl.19:34

En gang ble jeg fratatt legget mitt fordi dørvakten påsto at jeg var 15 år gammel. Jeg er ikke 15 år gammel.... Etter denne hendelsen har jeg sett på alle dørvakter med stor forakt

Lagertha

19.04.2015 kl.20:48

Simon: jeg skjønte lite av det du skrev. I gamle dager var det sånn at om man ikke kom inn en helg eller ble kastet ut, så kom man inn neste gang. Nå er det jo blitt slik at dørvakter utestenger deg for resten av livet. Dørvakten løp etter meg med lommeboka da jeg gikk ut og flere helger etterpå ble jeg altså nektet adgang. Dette var også et utested der jeg var blitt bedt på nachspiel etter stengetid tidligere. En av mine ekser truet også med å kaste meg ut der. Dørvakten sa også at jeg hadde sagt at" i kveld heter jeg... og at dette var grunnen til at jeg ikke slapp inn. Helt sprøtt. Jaja, så går jeg aldri dit mer.

Men jeg har altså ofte fått betalt tilbake drikke jeg drakk før jeg ble kastet ut, da jeg jo husker alt og neppe var så full.

Jeg vet ikke hvorfor politiet kommer med capsen godt trukket ned og tar meg med. De påstår selv av jeg er paranoid. Men det er vel ikke normalt å gå med caps godt nedtrukket inne på utesteder og dette faktisk er politi.

Skriv en ny kommentar

hits