Bør man spandere? Jeg har én klar hovedregel

24.02.2015 - 12:45 38 kommentarer

Spandering kan være en tricky affære. Her er det mange forskjellige fremgangsmetoder og veldig mange meninger.

Jenter kan være rimelig utspekulerte på byen. De kan - i teorien - gå hele kvelden uten å bruke en krone, men likevel drikke bøttevis med drinker.

Gutter, derimot, ender gjerne opp med å bruke halve BNP-et til et lite U-land på byen i håp om få kloa i en dame, men ender likevel opp med å gå slukøret hjem.

Jeg har en veldig klar hovedregel: Jeg spanderer ikke på damer på byen. Det skjer i hvert fall enormt sjelden. Det er det litt forskjellige grunner til, blant annet fordi jeg da føler det blir så veldig tydelig at det er snakk om et sjekkeforsøk, noe jeg mener ikke bør komme klart fram

Men det er også andre grunner. Det er en dårlig skjult hemmelighet at mange damer kun snakker med en mann fordi han har spandert noe på henne. I utgangspunktet syns jeg det er helt forkastelig. Det gir mannen falske forhåpninger, og slaget i trynet blir bare enda hardere når jenta går og aldri kommer tilbake igjen.

Men det skal sies at menn gjerne kan takke seg selv. Mange spør jo dama direkt om de skal spandere noe på henne. Eller enda verre: De sier bare til bartenderen «jeg tar?n» når dama skal betale - uten engang å ha snakket med henne. Da er man i mine øyne rimelig nedsnødd. Jeg skjønner jo at jenter ikke sier nei takk til gratis drikke, og jeg skjønner at de da føler seg forpliktet til å snakke litt med denne prøvehopperen.

Da bruker mannen spandering som en måte å fange jenta, og håper at de kan bruke den tilmålte tiden de får med henne til å klare og få dama interessert. Det syns jeg er helt feil framgangsmåte, og jeg nekter å tro at det er mange damer som blir imponert over at en mann klarer å legge ut for en regning på 110 kroner.

Følg Oscar Valle på Instagram: Oscarvalleblogg

Men det finnes damer som snakker med gutter kun for å få drikke. Og det er de jeg har et massivt problem med. De sikter seg altså ut en gutt som de flørter med kun fordi de ønsker at han skal kjøpe drikke til henne. Det syns jeg så ufint som du får det.

Menn er generelt svært enkle og naive. Når en jente er hyggelig mot han, smiler og ler, tilbringer tid med han, så tror mannen at dama er genuint interessert. Og da kjøper han også drikke - fordi han får forhåpninger om at dette kan være kvelden der han møter drømmedama.

Mange av disse guttene er bare snille og håper altså at det skal skje noe med jenta, på kort eller lang sikt. Og når hun kun er med vedkommende for å spare noen hundrelapper, og går når de skjønner at det er slutt på kranen, så er det særs stygt gjort. Da leker de med han, og det er ufint - uansett hvordan du ser på det.

For å sette det litt på spissen: I den situasjonen betaler mannen for å tilbringe tid med dama. Ja, han betaler i form av alkohol og det han får er litt selskap så lenge alkoholen er på bordet.

Men likevel, jenta tar imot betaling for å være sammen med mannen.

Høres ikke det ut som noe annet? Noe de fleste damer ikke akkurat vil settes i sammenheng med? Man kan faktisk si at disse damene bedriver en mild form for prostitusjon. 

Jeg spanderer altså ikke på damer når jeg er ute. Hovedsakelig fordi jeg da vet at dama tilbringer tid med meg fordi hun faktisk er interessert - ikke fordi jeg klarer å flekke opp en hundrings hvis hun er keen på en Corona.

Den omtrent største turn off-en jeg vet om er hvis en dame spør meg om jeg kan spandere på henne.

«Kan ikke du kjøpe en drink til meg?».

Seriøst? Kjøp din egen jævla drink.

Får jeg det spørsmålet ender jeg gjerne med å komme med en eller annen kommentar eller spørre «hvorfor?» før jeg går fra stedet. Å bli spurt om å spandere er som oftest en deal breaker for meg, så da kan jeg likegodt prøve å sette dama litt på plass.

Altså, det kan hende hun har de beste intensjoner, men spør dama  om jeg kan spandere får jeg umiddelbart følelsen av at hun kun sitter med meg fordi hun har lyst på drikke. Det takler jeg ikke. Det handler ikke om at jeg er gjerrig. Man har jo råd til å spytte ut en hundrelapp. Men jeg klarer ikke å ha følelsen av at en dame er med meg for noe annet enn den jeg er.

Men selv om det er ekstremt sjelden, så har det jo skjedd at jeg har spandert på damer på byen. Poenget er at det må skje fordi man har lyst, og fordi det passer seg. Er det kjempegod stemning med en dame og det faller seg naturlig å kjøpe en runde, så gjør jeg gjerne det. Det er ikke som sagt ikke pengene det står på, men mer prinsippet.

Og bare for å ha det sagt, om jenter som spør om å bli spandert på er en turn off, så er det motsatte definitivt en turn on. Hvis jenta spør om hun skal ta en runde eller på en annen måte viser at hun ikke trenger å bli spandert på, så viser det at dette er en selvstendig dame som klarer å ta vare på seg selv. Hun trenger ikke at mannen gjør alt for henne.

Når en dame ikke vil bli spandert på, gjør det i hvert fall meg mer interessert i å bli kjent med den dama, ikke bare den for den kvelden, men også mer langsiktig.

Og det er vel akkurat det signalet damer vil gi til en mann?

Følg Oscar Valle her for flere historier, bilder og videoer!


38 kommentarer

Larzan

24.02.2015 kl.15:09

Å spandere på en ukjent er patetisk for begge parter. Kjenner man vedkommende er det derimot hyggelig og helt greit. Og det går begge veier.

Albaner

24.02.2015 kl.15:18

Helt enig at det er patetisk å spandere på en eller flere ukjente og er gjensidig. Men ofte grunnet er at de fleste gutter/menn har rett og slett ikke noe tanke om å ligge med jenta etter å ha spandert, men kun til å tøffe seg ''har masse penger''!

Kalle Kanin

24.02.2015 kl.15:19

Dette var et flott blogginnlegg det er vanskelig å være uenig i. Som du sier, det er en form for prostitusjon. Ikke bare synes jeg det er en form for, det er jo egentlig den reneste formen for prostitusjon. En tjenste mot en ytelse, i form av selskap eller drikke. Det er rett og slett business og intet annet. vet om flere jenter som i sin tid kunne gå på byen uten en eneste krone i den hensikt å bli spandert på. Og når drikken var unnagjort og mannen ble for kjedelig gikk man til neste blomst som en annen prostituert. Det er nedrig og stygt gjort mot de som spanderte på deg. Gleden var derfor stor når flere av de jeg kjente en gang endte opp på et eller annet småsted gravide uten arbeid. De kan takke segg sjøl. Ikke akkurat koneemne der nei..

Alex

24.02.2015 kl.15:31

Nydelig skrevet!

Hadde en episode på et utested i Oslo for ca. et år siden. Jeg var ute med en kameratgjeng, og vi hadde booket bord på utestedet for å sikre oss å komme inn og et sted å sitte. Det innebærer at man må kjøpe en del drikke på bordet, og det er helt greit. Dette er noe vi gjør en gang iblant fordi det er hyggelig, vi er ikke over gjennomsnittet bemidlet noen av oss. Etter en stund kommer det en jentegjeng og setter seg ned med oss, og de 4-5 vinflaskene og en del shots som stod på bordet forsvant fort. Etter at servitøren henter siste flaske sier to av jentene "Kan dere ikke bestille noen flere runder?". Da blir jeg såpass irritert at jeg sier "Unnskyld, men eier du ikke penger eller?". Damene rødmer til tusen, blir selvfølgelig veldig fornærmet, reiser seg og går videre til neste bord, og vi fikk oss en fantastisk god latter! :)

kimberly

24.02.2015 kl.15:32

Uorginalt, dette satt me å lo av for 10 år siden også hvis men faktisk spanderer ennå, så ja da er d mannen sin egen feil. At men spanderer for å være snill og grei er en drøy mening, ville påstått at de aller fleste tilfeller er d fordi mannen vil i buksa på dama. Det eneste du gjør for sjekking/dating e å gjør livet vanskeligere for single, finne noen blir en høyt anstrengt affære, slutt å øve analysere menneskelige relasjoner! Men i realiteten e eg enige om å spandere, penger ut vinduet men kan du gjøre d uten å dra kvinner i søla? En drink er en gull "icebreaker", trenger ikke skjenke en dame full.

Lagertha

24.02.2015 kl.15:37

Hvorfor har jeg så aldri hatt på følelsen at menn som spanderer har hatt noe ønske om mer eller vært så fryktelig interessert i meg?? Det hender menn går også! Lurer på om man ikke bare er misunnelig på menn med god økonomi her - og jobb i det hele tatt kanskje! Menn tjener mer og det er vel hyggeligere å spandere og ha en hyggelig samtale en kort stund enn så stå der alene!

Lagertha

24.02.2015 kl.16:01

Forresten; hva med menn som kun blir med på nachspiel når de får noe å drikke? Og jeg spanderer alltid på menn om de blir med meg hjem! Har til og med hatt kjærester som drakk opp alle vinflaskene mine - og som stakk når det var tomt! For ikke å snakke om alle maten jeg spanderte på de. En gang hadde jeg en kjæreste jeg spanderte på hele kvelden ute og han stakk med ei anna dame og vaktene ville ha meg kastet ut da damer la an på han!

Elin

24.02.2015 kl.17:01

Eg tar ikke i mot drinker fra andre, av den grunn at de fleste mannfolka blir utrolig innpåtrengede og i verste tilfelle begynner å bli hardhendt når dem virkelig forstår at nei betyr nei.

Har tatt i mot drinker fra venner, fordi da vet begge parter at det ikke ligger en skjult melding i den drinken :)

Har heldigvis aldri vært den personen som spør om en kan spandere en drink på meg, fordi det er rett og slett flaut og eg blir skikkelig flau på vegne av dem som spør om slik.

Cam

24.02.2015 kl.17:09

Damer med selvrespekt lar seg ikke spandere på.

Ida

24.02.2015 kl.20:18

Har opplevd menn som blir hissige når man sier nei takk til en drink (spør om de ikke er bra nok, om jeg er snobbete osv.), men har sjeldent tatt imot, og da har det vært fra folk jeg kjenner og omgås ellers også. Forstår det er turn-off når kvinner spør deg om å kjøpe drikke. Og jeg vet at for mange jenter er det turn-off når vi blir tilbudt det, fordi det kan faktisk føles som de prøver å kjøpe tiden vår, som du sier.

Svein

24.02.2015 kl.20:23

Til dere som mener at men ikke spanderer for å være snill, men bare for å komme i buksene på damene. Ta dere ett stev, dere er nedsnødd i bitterhet. Det finnes flere snille men enn dere aner, dere må bare velge å se dem.

Nina

24.02.2015 kl.20:46

"Mange av disse guttene er bare snille og håper altså at det skal skje noe med jenta, på kort eller lang sikt. Og når hun kun er med vedkommende for å spare noen hundrelapper, og går når de skjønner at det er slutt på kranen, så er det særs stygt gjort."

For det første; du er mer naiv enn de fleste jenter jeg kjenner, og sikkert en veldig hyggelig gutt som har blitt skuffet noen ganger på byen, men beklageligvis er mange gutter også bare ute etter å kjøpe seg et knull lørdag kveld for 110 kroner - og DET er også stygt gjort.

På byen vasser du i mennesker med ulike intensjoner, og du kan ikke redusere hele problemet med misforståelser og skuffelser med at jenter er mildt prostituerte når de tar imot en drink uten å bli med deg hjem?

Det blir for enkelt. Mannssjåvinistisk vås.

24.02.2015 kl.21:05

Lar menn jeg har møtt før "spandere" når jeg har glemt å overføre penger, men kjøper tilbake til han neste gang jeg møter på han. Jeg synes det er kvalmt med jenter, OG GUTTER faktisk, som er så frekke å spør om drikke.

Man drar faen ikke på byen om man er blakk, verre er det ikke.

24.02.2015 kl.21:12

Fint at du tar opp dette! Skikkelig dilemma som øydelegg for begge "seriøse" sider. For oss forsiktige&empatiske damer (for å ta den sida også) er det skikkelig skummelt å ta imot tilbud om ein drink...med nokre menn har du då forplikta deg til veldig masse. Men det kan fort også bli fornærmande å avslå. Sjølv om du har lyst å bli litt kjent med ein som forhåpentligvis genuint vil det samme blir det gjerne teke som avvisning. (Ho likar meg so dårleg at ho ikkje eingong vil ta imot ein drink frå meg). Vel verdt å lage litt køyrereglar for dette - til glede for mange og sorg for dei som utnyttar på begge sider.

Meg

24.02.2015 kl.21:27

helt enig med nina øverst, for noe masjovinistisk vås... lukter skuffelse lang vei her... sorry at du har opplevd at noen har brukt deg kunn for pengene, men halo altså det må da gå ann å være litt MANN å spandere på ei jente man for eks er glad i etc... syns menn skal varte opp damer litt mer...

Jerena

24.02.2015 kl.21:50

Men når en mann spanderer drikke til en dame så gjør han det i håp om å få selskap etter byen. Eller i såkalte dine ord: "en mild form for prostitusjon"

Enig med Nina så (lang)t som kølla din er :-)

Elisabeth

24.02.2015 kl.22:59

Jeg ber aldri om noen kan spandere på meg, og sier pent nei takk til de som spør om de kan spandere på meg (hvis jeg er genuint interessert sier jeg vi heller kan ta en runde hver). Også i et forhold foretrekker jeg at vi betaler annenhver gang, eller spanderer på den andre (alt ettersom hvor god økonomi hver av partene har på forskjellige tidspunkt). Vi lever da i 2015, jeg studerer og jobber og er fullstendig kapabel til å betale for meg.

Deg

24.02.2015 kl.23:04

Til "Meg": å si at det er "mann" å spandere på noen man er glad i er feministisk vås. Det går vel begge veier det? Ser ut til på endel av kommentarene her at likestilling er god stemning sålenge kvinnene høster fordelene av det. Likestilling går som sagt begge veier - både det som er bra og det som er dårlig. Ansvaret for denne drink spanderingen ligger på begge kjønn. Gutta: ikke kjøp drikke til jenter for å komme i buksa deres. Jenter: Ikke manipuler menn til å kjøpe drikke til dere. Enkelt.

Oscar Valle

24.02.2015 kl.23:11

Jeg er klar over at det finnes menn som bruker spandering i håp om å komme seg ned i buksene på damene. Og som det står i innlegget dere nylig har kommentert, så skriver jeg at det er helt feil fremgangsmetode. Tanken om å forvente sex fordi man har lagt ut for noen drinker er jo helt neandertaler.

Mye av poenget med innlegget er jo at hvis man skal spandere, så bør det være fordi man koser seg med vedkommende og fordi det er en naturlig del av hvordan ting utvikler seg.

Og bare for å ha det klart, dette kommer ikke av at det er så mange ganger jeg har blitt skuffet fordi det ikke har blitt noe med damer jeg har spandert på (finurlig logikk når jeg skriver klart at jeg ikke spanderer, for øvrig). Men mye av poenget med denne bloggen var å vise hvordan jenter oppfører seg på byen. Og det er et utvalg av damene på byen som faktisk oppfører seg sånn.

De oppsøker menn, gjerne snille menn som kanskje ikke alltid får veldig mye oppmerksomhet fra damer på byen, kun for å få drikke. Det er ikke greit. Men alle damer er jo ikke sånn, akkurat som at ikke alle menn bruker spandering utelukkende for å få sex den kvelden.

Oscar Valle

24.02.2015 kl.23:14

Deg: Du oppsummerer det fint.

Alex: Ja, de finnes, de også - det jeg kaller «borddamer». Det kommer et innlegg om akkurat det fenomenet senere en gang.

Jens

24.02.2015 kl.23:25

Til Deg, du har vel den eneste kommentaren under her som faktisk henger på greip :P Alltid like "gøy" og provoserende å se hvilke type mennesker som klarer å lire av seg. Selv bruker jeg ikke kommenterere i særlig stor grad på sosiale medier, men kan vel slå fast at de som i stor grad har kommentert under dette blogg-innlegget verken er kirurger eller rakettforskere, men nærmere håndtverkere eller deltidsannsatte ved Narvesen.

Selv er jeg ikke veldig stor fan av bloggere, snarere tvert imot, men synes forøverig Oscar Valle skriver mye bra.

Victoria

24.02.2015 kl.23:29

Jeg blir mistenksom hvis noen vil kjøpe drikke til meg. Jeg ønsker ikke å binde meg til å stå og prate med en fyr (med mindre jeg liker ham) dessuten føler jeg meg kjøpt og betalt. La oss heller ta hver vår runde, dette har jeg praktisert med stort hell i innledningsfasen(denne runden er min). Jeg er selvstendig og foretrekker å betale for meg selv. Men jeg har også opplevd at menn blir sure for det, fordi de føler seg mindre som menn. Det skal ikke være lett.

tujanka

25.02.2015 kl.00:08

Nei, vern om pengene dine, og la det bli en greie. Du er sikkert veldig ung. Noen år til på baken, så opplever du at det der jevner seg ut, kvinner har som regel råd til egne drinker, men å bli tilbydd en er som et kompliment, og han har kjøpt seg noen minutter til å prøve å bli bedre kjent, i fred og ro. Tror veldig få personer over 30 kaver seg opp over at en drink koster penger, hverken den ene eller andre veien, det er en metode for kontakt. Har vel heller aldri opplevd utenfor landegrensene at det skal være viktig å ikke kjøpe en drink til noen , eller at man ikke kan takke pent og gå. Vel og merke etter man har drukket den opp i nærværet av kjøperen. Ganske få som tror en drink forplikter ut over det.

Tommy

25.02.2015 kl.09:14

Ei dame kan dra på byen med 200kr i lomma, og bli full. Nettopp fordi hun spør om å bli spandert på. Det er de damene han er kritisk til. Ikke den hyggelige spanderingen mellom to som har hatt litt øyekontakt og vil flørte litt...

Rocco

25.02.2015 kl.10:20

Sørg i det minste for at dame blir dritings og lur henne med deg hjem, så kan hun angre dagen etterpå. De kvinnene det er verdt å satse på betaler selv eller vil i hvert Fall betale selv. De kvinnene som typisk puler et par stk i måneden er disse horene du beskriver her. Er vel greit å bruke et par hundre kroner på å få seg et ligg.

Lagertha

25.02.2015 kl.11:08

Husker hun dama som sa at jeg var så vakker at jeg kunne få alle menn jeg ville på puben til å spandere på meg! Synd jeg ikke gjør det da. Neste helt var jeg for øvrig utestengt for godt. Det var etter forespørsel om nachspiel på utestedet etter stengetid. Har for øvrig aldri følt at det har ligger så mye press bak en drink, men jeg bryr meg jo ikke så mye om å være høflig osv.

alejandro

25.02.2015 kl.11:45

Du må ikke spandere på en ukjent dame.Hun må ha penger selv.De er mange som ender i politiet for å hå gjør "ei lite jente full for å overgripe henne".De som elsker trenger ikke "en millonær".Kvinner må være ansvarlige for hvor mye de drikker og hva det koster.

Oda

25.02.2015 kl.12:22

Amen til det! Vi jenter er da i stand til å betale for oss selv på lik linje med dere gutter. Vi maser konstant om likestilling osv. Men da må vi jo pent bidra til det selv. Jeg mener at vi jenter kan spandere på dere gutter av og til og dere gutter kan spandere på oss jenter av og til, når vi har blitt kjent!

Benedikte

25.02.2015 kl.12:51

Jeg har ofte dratt på byen med kun 200 kroner i lommen, takket nei til drinker av sjarmerende gutter, men kun fordi de har andre intensjoner enn det jeg har. Men ja, jeg har også blitt påspandert drinker av gutter jeg kjenner godt.

Jeg jobber selv på bar og ser godt hvem som spanderer og hvem som vil hva med hverandre, av og til er det helt latterlig å se på desperate jenter som går fra bord til bord kun for å ende opp med et glass i hånden. Hvis du ikke har råd til å betale for deg selv, har du ikke noe på byen å være.

Rune

25.02.2015 kl.16:10

Betaler Nettavisen denne karen her for å skrive denne søpla..?

Archimedes

25.02.2015 kl.17:15

Dersom en dame du egentlig ikke kjenner spør om du ikke skal spandere på henne svarer du helt enkelt "Joda, hvis du spanderer på meg."

Da signaliserer du at du ikke gidder å sitte ved føttene hennes og håpe på at hun skal bevilge deg en godbit. At dersom det skal bli noe på henne må hun fortjene det.

Ingen damer tenner på siklende menn som tigger sex.

Marianne

25.02.2015 kl.17:26

Jeg er helt enig med deg!! :)

Personlig synes jeg det kan være ubehagelig når noen bare "jeg betaler"!!! "Ehm, nei takk, jeg betaler for meg selv!. Jeg kjenner deg ikke! " Jeg kan spandere på venner og de spanderer på meg, men da går det opp i opp. Jeg ser du skriver at du spanderer innimellom, og det er jo vanlig vil jeg tro! Og det er jo helt greit også :) ingen grunn for at jenter skal bli snurt for det innlegget her.

ANDYPANDY

25.02.2015 kl.18:09

Hadde noen spandert på meg hadde jeg følt meg sååå stakkarslig, er jo det samme som å spørre om å få penger. Jeg personlig spanderer bare på venner/venninner/kjæresten.

Det jeg ofte gjør er hvis en dame spør om hu vil ha en drink, da kjøper jeg den til hun, ler av hun, og går min vei. (Altså, om hun gjør det på en sånn ekkel og kvalm måte - vanskelig å forklare.) Så utrolig stakkarslig. D

et handler ikke om man har blitt skuffet på byen eller ikke, har en flott kjæreste som jeg kan spandere masse på - kjøpe hele baren til henne hvis jeg vil. Sånne damer som maser på byen etter drink kan heller stelle seg i Skippergata.

For å gjøre det lettere for dere trangsynte mennesker, er du hyggelig med meg, er jeg hyggelig med deg. Vi skal ikke kunne trenge å ha en drink for å slå av en hyggelig prat ;)

Gustav

25.02.2015 kl.21:56

Må si for et flott innlegg. Det har jo seg slik at både menn og kvinner har ulike hensikter, noen mindre edle, dessverre, men dette gjelder jo selvfølgelig ikke alle.

Har personlig blitt flere ganger spurt av ukjente om jeg kunne spandere vedkommede en runde, syns det er rett og slett litt småkvalmt og kommer gjerne med en frekk kommentar eller to. Nå nylig var jeg og gutta rundt et bord i en bar og koste oss skikkelig, og helt ut av det blå kommer de såkalte "borddamene" frem og drikker alt vi hadde på bordet. At da hun ene tok seg friheten først å drikke drikkene våre, for så å spørre om " hadde det ikke vært flott om dere kunne kjøpe en runde til?", kjente jeg at jeg ble rett og slett litt irritert og sa "Unnskyld meg, glemte pappa og sette litt penger på kortet? Vi gutta fikk oss en real god latter, damene så på hverandre forvirret og flau og gikk videre til neste bord.

Har man blitt kjent så skal det være selvfølgelig lov til å spandere en runde eller fler, men dette burde jo da gå begge veier.

Kristiansand Coach

26.02.2015 kl.17:37

I min ekspertise er spandering fra start en uting!

Det er ikke noe galt i å spandere en drink på ei jente du alt har blitt kjent med, men ikke bruk det som en åpner!

Det er alt for mange som gjør denne feilen, så det er flott at du også sprer litt kunnskap!

bartendere og utelivet

27.02.2015 kl.13:58

Ganske mange gutter som overdriver dette også da, de som driver utestedene som inviterer de rike kompisene sine som alltid har bord med masse drikke og lar alle damene sitte ved bordet.. De nevnte borddamene slipper forbi kø og kommer gratis inn på utestedene. Bartendere spanderer drikke på de osv osv.. utestedene har mye av skylden for denne kulturen..

Tviler på det du

14.03.2015 kl.22:46

"Menn er generelt svært enkle og naive. Når en jente er hyggelig mot han, smiler og ler, tilbringer tid med han, så tror mannen at dama er genuint interessert. Og da kjøper han også drikke - fordi han får forhåpninger om at dette kan være kvelden der han møter drømmedama. Mange av disse guttene er bare snille og håper altså at det skal skje noe med jenta, på kort eller lang sikt."

Synes alt du skrev før dette var greit. Dette synes jeg blir veldig tvetydig. Hvordan skal man da vite om mannen bare er interessert i sex eller om han faktisk er interessert i noe utover det? Det er teit å skrive at mannen spanderer drink på dama fordi han er interessert og føler han har møtt "drømmedama" samtidig som du skriver at mannen blir skuffet når han går hjem "tomhendt". Det går da vel begge veier. Det ser du vel?

Sandra Marie

26.04.2015 kl.17:58

Hahah, dette er jo så sant som man kan få det! Bra innlegg :D Jeg er heldigvis av den sorten som spanderer tilbake.. utnytting er ikke min greie.

Skriv en ny kommentar

hits